Selasa, 28 April 2015

Apa yang ada dalam OMEGAGUARD?

Assalamualaikum wrh wbrkt & salam sejahtera,

Apa yang ada dalam OMEGAGUARD?
Terdiri daripada OMEGA3, DHA & EPA.

Apa manfaat OMEGA 3?

Manfaat Omega 3 untuk otak sangat banyak, apalagi bagi yang mudah lupa atau susah mengingat sesuatu/nyanyuk. Penyakit nanyuk sering diderita oleh para orang tua. Omega 3 adalah makanan bagi otak kita kerana penting untuk perkembangan membran sel pada sistem neuro dari otak. Hal ini telah terbukti bahawa Omega 3 membantu perkembangan otak dan memori pada anak-anak dan orang dewasa.

Manfaat Omega 3 untuk jantung. Kajian menunjukkan bahawa Omega 3 dapat mencegah penyakit jantung dan  penyakit lain yang berhubungan dengan jantung. Hal ini kerana Omega 3 meningkatkan daya elastik arteri. Menurunkan risiko aritmia (detak jantung yang abnormal) dan juga tekanan darah tinggi.

Omega 3 menurunkan kadar kolesterol yang tinggi. Satu kajian mengatakan bahawa dengan mengkonsum ikan yang kaya akan Omega 3 secara teratur terbukti meningkatkan kolesterol baik dan menurunkan kadar trigliserida (lemak dalam darah).

Omega 3 juga sangat baik untuk kesihatan mata dan penglihatan secara umum, kerana Omega 3 merupakan komponen utama dari retina.

Omega 3 dapat membantu mengurangi tekanan/depress. Terutama bagi orang-orang yang mengalami depress ringan. 

Omega 3 meningkatkan keberkesanan dengan mempengaruhi otak dengan cara yang berbeza dari antidepres sehingga menggabungkan Omega 3 dengan ubat antidepress, akan  mengurangi depress dengan cara yang berbeza, menurut David Mischoulon, MD, seorang profesor psikiatri dari Harvard Medical School.
Omega 3 dapat mengurangi risiko pembekuan darah. Omega 3 memiliki sifat antiradang  mempengaruhi kemampuan  untuk membekukan darah, sehingga peredaran darah menjadi lebih lancar dan juga terhindar dari penyumbatan pembuluh darah yang boleh menyebabkan stroke.

Untuk wanita hamil, Omega 3 telah terbukti sangat penting dalam perkembangan kesihatan fizikal dan mental pada bayi.

Omega 3 dapat mengurangi rasa nyeri pada saat haid. Hasil kajian menunjukkan bahawa para wanita yang mengkonsum supplement Omega 3 pada saat haid, rasa nyerinya menjadi berkurang. Kedua jenis Omega 3 yaitu asid eicosapentaenoic (EPA) dan asid docosahexaenoic (DHA) diyakini mengurangi tingkat prostaglandin. Tingkat prostaglandin yang tinggi pada wanita selama haid membuat pengecutan rahim meningkat dan juga kejang otot.

Omega 3 memiliki sifat anti-inflamasi dan juga bermanfaat untuk keadaan seperti asma, psoriasis, dan radang sendi.

Omega 3 sangat baik untuk meningkatkan kesihatan anak secara keseluruhan dan baik untuk perkembangan fizikal dan mental. Hal ini terbukti bahwa anak-anak yang mengkonsum Omega 3 sebagai supplement mempunyai kemampuan baca yang lebih baik. Omega 3 juga bermanfaat bagi anak-anak yang menderita disleksia, dyspraxia dan ADHD.

Omega 3 juga dapat mencegah penyakit Alzheimer.

Penelitian juga menunjukkan bahwa Omega 3 dapat membantu orang dengan inflamasi usus, masalah kolik dan sebagainya.

Orang yang menderita berbagai alergi juga dapat menambahkan supplement Omega 3 ke dalam makanan mereka sehari-hari.

Omega 3 bermanfaat untuk diabetes. Omega 3 dapat menurunkan trigliserida dan apoproteins, dan tidak ada kesan samping pada kawalan glikemik.

Padangan yang sedang ingin mempunyai bayi atau sedang hamil atau sedang menyusui dicadangkan untuk mengkonsum Omega 3 untuk membantu pertumbuhan bayi lebih cepat. 

Omega 3 juga berperanan untuk meningkatkan penyerapan vitamin yang larut dalam lemak, seperti vitamin A, D, E dan vitamin K. Vitamin tersebut diperlukan oleh tubuh kita untuk melawan infeksi, menjaga kesihatan  mata dan kulit,  jantung, pembekuan darah dan tulang yang kuat.



Dyan Health Care
SID:Melaka & Jepun
Contact: +8180-5100-9381 (whatsApp/Telegram/Line)
Blog:http://dyan-health-care.blogspot.jp/
PM:http://www.facebook.com/messages/dyanhealthcare2u
Instagram:dyanhealthcare


Tiada ulasan:

Catat Ulasan